Wasco in Antwerpen: de tekenaar als pinguïnist

DSCN2043“Wasco verkent de mogelijkheden binnen het stripmedium als een poëet, als een beeldessayist.” Dat zei Joost Swarte onlangs in de Volkskrant-bijlage Sir Edmund. Diezelfde Wasco (Groningen, 1957) resideert en exposeert nu een maand lang in de Antwerpse galerie The Bries Space, waar hij wekelijks een ander project op touw zet. Met dadaïstische bravoure.

Hij ging voortvarend van start met witte latex op okerkleurig pakpapier en maakte achter elkaar vijf grote werken van 2,5 bij 1 meter. Het is een intuïtief gegroeid beeldverhaal, zegt hij, met de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekathedraal als decor. Hoe ontstaat zoiets? Wasco: “Ik begon met het schilderen van langgerekte vrouwen en katten, en daarna kwamen er al snel pinguïns en prostituées in beeld. Wie zijn deze ondeugende dames, vroeg ik mij af? Ik besloot er een Masereel-achtige romance van te maken over een vrouw in de kunstwereld – ik noem haar Blanche – die aan de drank raakt en mannen gaat haten. Mijn Antwerpen is inmiddels een steampunkachtige nachtmerrie geworden die vrouwen verslindt… Dit melodramatische verhaal zal uiteindelijk bestaan uit honderd tekeningen op groot formaat. Ik bedoel: waarom moet het altijd zo petieterig?”

Vertrouw een kunstenaar nooit op zijn woorden. Pal tegenover het kamerbrede werk hangen juist minuscule stripjes (“Wat ik tegenwoordig mijn oeuvre noem”) waarin Wasco voortborduurt op zijn verkenningen van het stripmedium: spelen met kaders, tekstballonnen, wandelende poppetjes en verdwijnpunten. In 2015 verscheen zijn succesvolle boek ‘Het Tuitel Complex’, waarin veel van die exercities waren gebundeld, later dit jaar komt er een vervolg. Met zijn experimentele stripkunst is Wasco helemaal op z’n plek in The Bries Space, die wordt gerund door Ria Schulpen van Uitgeverij Bries. Zij vertegenwoordigt de crème van het Vlaamse beeldverhaal en liet de lezer eerder al kennismaken met beeldverhalen van onder anderen Olivier Schrauwen en Brecht Vandenbroucke. Ook bij hen gaan vormonderzoek en humor een zorgeloze verbintenis aan, en wat excentriciteit betreft doen ze niet veel voor Wasco onder.

Op de eerste verdieping van de galerie gaat het verder met strips die Wasco tekende voor 24 Hours Comics Day, een internationaal project waarbij tekenaars binnen één etmaal een compleet verhaal moeten bedenken en uitwerken. ‘Zwarte zon’ bijvoorbeeld, dat maar liefst tweeëndertig pagina’s plus een omslag telt, alles dus vervaardigd in een slapeloze dag. Het gaat over Philip de Pinguïn die een duizelingwekkend avontuur beleeft over liefde, zwarte gaten en een ‘omvormer’. Klassieke stripjes in de sfeer van Pinkie Pienter vormen de inspiratiebron, maar Wasco werkt de gebeurtenissen uit met ongeremde expressiviteit, en bij Bries zijn ze integraal te bewonderen. Kijk ’s hoe grafisch die zwarte zon door de kaders rolt.

Elk weekend gebeurt er iets anders in de galerie, never a dull day met Wasco. Afgelopen weekend tekende hij met collega’s Jeroen Funke, Simon Spruijt en Charlotte Dumortier een honderdtal variaties op het aloude thema: ‘Ober, er zit een haar in mijn soep!’ Denk aan een fakir die een dansende haar uit zijn soep fluit of aan een klant die op de sexy kelnerin wijst en zegt: “Ik wil haar in mijn soep!” Tijdens de tekensessie werd in de galerie, heel consequent, soep met engelenhaar-vermicelli geserveerd. De cartoons zullen worden gebundeld in een boekje dat is gedrukt op de Risograph, een meerkleuren-stencilmachine van het AGA LAB in Amsterdam, waar Wasco als riso-specialist grafische kunstenaars begeleidt.

Komend weekend gaat de artiest samen met de Vlaming Luc Cromheeke dia’s betekenen en projecteren, en ook ander werk laten zien, dat zal ontstaan tijdens een ‘artistiek duel’ waarover nog geen mededelingen worden gedaan. Tijdens zijn laatste dag in België, op 19 maart, organiseert Wasco de allereerste Pinguïnprocessie, waarbij bevriende kunstenaars en bewoners van de Antwerpse wijk Borgerhout met zelfgetekende pinguïns door de straten zullen paraderen. “Er is geen ballotage,” zegt de tekenaar geruststellend, iedereen mag meedoen. Mocht er niemand komen opdagen, dan is het ook geen drama. “Het is een lichtgewicht ding,” aldus de immer relativerende pinguïnist.

Bries Space, Stenenbrug 15 2140 Antwerpen, do – zo, 12:00-18:00 uur,  t/m 19 maart

https://wascoinbriesspace.wordpress.com

Ter gelegenheid van zijn tentoonstelling in The Bries Space heeft Wasco een speciale prent gemaakt die in kleine oplage voor slechts € 10 wordt verkocht. Hierop kijkt zijn stripfiguur Mijnheer Tuitel door zwarte Mondriaan-kaders naar rode ballen en een blauwe maan. Strakke uitvoering, speelse inhoud. Een eerbetoon aan de Hollandse meester, honderd jaar na de oprichting van De Stijl. [Deze recensie stond op 7-3-17 in de Volkskrant. Foto: Evo van Huijzen]

Geplaatst in Volkskrant
Categorieën
Spring naar werkbalk