Nieuw! Spuug in regenboogkleuren!

0205no roel3Een postordercatalogus verstopt in een grafische roman: ook dat behoort tot de mogelijkheden. ‘KSX’ is een net verschenen boek van tekenaar Roel Venderbosch (1968) dat de schijnwerpers richt op het fictieve bedrijf Koning & Sex, een lifestyle-gigant die producten op de markt breng voor Body, Heart en Soul. De lezer krijgt in deze marketing-parodie allerlei futuristische gadgets voorgeschoteld die de kwaliteit van leven & carrière moeten bevorderen. Een paar monsters:

Inflate-O-Parka (een jas met airbags om je nooit meer te bezeren); F.I.T. Phone (halters waarmee je ook kunt bellen); Culidouche (shampoo met vegetarische smaken); MyLife (monitort je gezondheid en voegt automatisch medicijnen toe); Deco Doody (ondergoed om decoratief te ontlasten) en Sparkle Puke, een pil die maakt dat je braaksel er in vrolijke regenboogkleuren uitkomt, onder het motto: “Niet schutteren, maar schitteren”.

Vergezocht? Niet echt. Op 13 mei publiceerde deze kant nog een artikel over het succes van crowdfunding voor vindingrijke start-ups. Zo is er veel geld opgehaald voor de Coolest Cooler die koelbox, blender en flesopener combineert, en voor de PowerUp 3.0, zijnde een vliegtuigje dat je met je gsm bestuurt. Allemaal overbodige onzin, maar er is blijkbaar een markt voor.

In de catalogus van KSX vallen bovengenoemde artikelen allemaal in de categorie Body. Voor Heart en Spirit heeft Venderbosch weer andere vondsten bedacht, die inspelen op trends met een ecologisch karakter en op zoiets hips als mindfulness. Verwende leeghoofden worden door KSX getrakteerd op een drietal kauwgumsmaken die een plaatsvervangende ervaring bieden. De ‘Bittere Nasmaak Chew’ bijvoorbeeld wordt aan de man gebracht met de volgende argumentatie: “Zucht! De verbroken liefde, het vergalde familie-uitje, de verregende vakantie; het gaf je een bittere nasmaak. Niet écht natuurlijk. Hoewel, waarom eigenlijk niet? Het past bij de situatie. Neem eens een Bittere Nasmaak Chew!”

Origineel verpakt, deze satire, maar de makke van ‘KSX’ is de dunne verhaallijn. Het boek begint met een krantenartikel in ‘De waan van de dag’ over het ziekbed van Jozef Sechs, de bejaarde topman van het concern. Hij wil zijn imperium overdragen aan zoon Max, die de nieuwe catalogus van KSX zal presenteren. Dankzij Steve Jobs weten we immers dat de introductie van een nieuwe gadget door de boss himself veel attentiewaarde toevoegt, om maar in het jargon te blijven. De presentatie vult dus de bulk van het boek. Daarna keren we terug naar het ziekbed, waar Max een vreemd verzoek krijgt van zijn vader. Hoe de zoon daarop reageert zullen we hier niet verklappen, maar wie van Venderbosch een uitgewerkte intrige verwacht, komt bedrogen uit. Doordat de personages en de decors op het schematische af zijn gestileerd, strak en houterig op zwart papier, komt ‘KSX’ niet echt tot leven: het blijft een soort Wajang-spel over marketing, hypes en slick design. Meer gimick dan grafische roman, en dat is wel weer toepasselijk.

‘KSX’ wordt uitgegeven door De Harmonie, ISBN 9789076174570, € 19,90, 3*.

Geplaatst in Volkskrant
Categorieën
Spring naar werkbalk