Alle kanten op met de Sauerkids

‘Tout autant’ is de titel van een tentoonstelling die je kunt vertalen met: ook, tevens, mede, evenals, eveneens, alsmede, alsook en evenzeer. Daar kun je dus alle kanten mee op. We hebben het hier over een expositie van de Sauerkids in de Amsterdamse galerie KochXBos, waar zij grafisch en minder grafisch werk laten zien.

Sauerkids is het succesvolle label van twee grafisch ontwerpers, Mark Moget en Taco Sipma, die naast hun reguliere opdrachten actief zijn in het internationale circuit van het pop-surrealisme, een stroming die ergens tussen beeldende kunst, reclame en strip in zit. Grote naam in deze wereld is de Amerikaan Gary Baseman, die zelf de term pervasive art heeft gemunt, allesdoordringende kunst, die niet alleen op schilderslinnen wordt aangebracht, maar ook op skateboards, T-shirts, speelgoed en cd-hoesjes. Eveneens, alsmede. Ook de Sauerkids bedienen zich van meerdere media, maar beperken zich voor hun tentoonstelling in Amsterdam tot werken op hout en enkele olieverfschilderijen. Ze gebruiken transfertechnieken die het mogelijk maken om willekeurig welke voorstelling te kopiëren en op een nieuwe ondergrond te printen, waarna deze met verfstreken, paintbrush en schablonen gemixt wordt tot een bont geheel van stijlen en sferen. Vaak figureren er wolkige, cartoonachtige wezens in de werken, die bijvoorbeeld Killer Amoebe heten, en vrijwel altijd gaan de afbeeldingen gepaard met min of meer begrijpelijke teksten: Be Good of Zlump. De typografie lijkt soms belangrijker dan de inhoud en een zekere mate van meligheid ligt dan op de loer.

Dat geldt niet voor de beste werken in de tentoonstelling, zoals ‘Shapes and Sizes’ waarop drie gesuikerde broden als ufo’s door de lucht zweven terwijl er zwarte rookwolken uit opstijgen. De kleuren zijn hier eerder vuil dan zoetig en dat geeft een wat industriële sfeer aan dit junkfood-landschap. Mooi is ook de veelkleurige kristal met zwarte ondergrond in het werk ‘Left’: met behulp van thinner is de figuur op hout doorgedrukt, waardoor een vlekkerig geheel ontstaat met een doorschijnende houtnerf. Het woord ‘Left’ staat prominent linksboven, zoals het logo van ‘Life’ op de covers van het beroemde Amerikaanse tijdschrift stond. Ook de grafische achtergrond van Moget en Sipma schijnt hier door.

Schilderijen, die hangen eveneens in KochXBos. Het zijn pasteus aangebrachte portretjes van kuikens die zo door de legbatterij lijken te zijn uitgespuugd. Scharminkels met sneue snavels en een zielig oogje. Er zit tegelijk iets van Disney in en van expressionistische schilderkunst, een dubbele parodie. Alsook en tevens. Uit de titels van de schilderijen blijkt dat de kijker weer alle kanten uit kan. De een heet ‘Kwok Duck’, een ander ‘Nothing To Be Ashamed Of”. Pervasive art wordt hier evasive art, ontwijkende kunst die ernst en humor voortdurend door elkaar husselt. Misschien is de tekst op het affiche van de tentoonstelling, afgedrukt naast organische en meetkundige vormen, in dat opzicht veelzeggend: ‘Nothing Left To Say’.

”Tout Autant’, de Sauerkids in Gallery KockXBos, Eerste Anjeliersdwarsstraat 36, Amsterdam, t/m 20 oktober, 3 sterretjes. Gepubliceerd in de Volkskrant op 9 oktober.

Geplaatst in Volkskrant