Ik ben genomineerd voor de Haarlemse kunstprijs De Olifant. Dit zegt de jury over mij:
“Joost Pollmann organiseert dit jaar als creatief directeur voor de de tiende maal de Stripdagen Haarlem. Pollmann heeft dit evenement uitgebouwd tot de grootste in zijn soort in noordelijk Europa.
De journalist, publicist en stripkenner werkte daarbij samen met vele maatschappelijke instellingen en tekenaars in binnen- en buitenland. Volgens de jury is Pollmann een belangrijke motor in de strijd om voor het beeldverhaal in al haar facetten een plaats in het cultuurlandschap te veroveren.
In mei vorig jaar hield Pollmann de Vrijheidslezing bij kunstenaarsinitiatief Horizonverticaal in Haarlem waarbij hij inzoomde op de strips over Auschwitz en andere concentratiekampen en de vraag of de Jodenvervolging wel een goed thema vormt voor een stripverhaal of dat de tekenaar daar vrij in is. Pollmann gaf ook lezingen over zijn vakgebied in de Verenigde Staten, Rusland en Frankrijk.
Vorig jaar gaf hij aan de Staatliche Akademie der Bildenden Künste Stuttgart een lezing over stripjournalistiek. Hij maakte ook tentoonstellingen in het buitenland. In 2003 verzorgde hij de inrichting van het Nederlands Stripmuseum in Groningen.
Joost Pollmann schrijft sinds 1998 voor de Volkskrant, schreef verder voor De Gids, Tirade, Items en andere tijdschriften. Hij publiceerde negen boeken en vele essays over onder meer de Arabische en Afrikaanse beeldcultuur. Het Arabische beeldverhaal vormde ook de kern van de Stripdagen Haarlem in 2012. ‘Een indruk van echtheid’, dat in 2006 verscheen, omvat een verzameling van essays die in diverse bladen werden gepubliceerd en artikelen die ter gelegenheid van de Stripdagen Haarlem zijn verschenen.
Joost Pollmann levert, volgens de jury, met al zijn activiteiten een zeer belangrijke bijdrage aan de emancipatie van het beeldverhaal, aan de status van de strip als kunstvorm en aan Haarlem als striphoofdstad van Nederland.”
Remko Looze stemde op mij met de motivatie:
“Joost Pollmann’s visie op de wereld van het beeldverhaal, reikt verder dan Haarlem alleen.Door aan de Haarlemse Stripdagen, thema’s zoals de Arabische strip te verbinden, creëert hij aandacht voor de negende kunst in al haar stijlen, die anders onderbelicht zouden blijven. Mede door zijn nimmer aflatende, noeste arbeid, zijn de Haarlems Stripdagen een begrip geworden in Nederland en ver daarbuiten.”
Natasja van Loon schreef deze mooie woorden:
“In de twintig jaar dat hij aan het roer staat, heeft Joost Pollmann van de Haarlemse Stripdagen het leukste, spannendste en succesvolste stripfestival van Nederland en misschien zelfs de Benelux gemaakt, dat niet alleen internationaal in hoog aanzien staat, maar ook van onschatbare waarde is voor de nationale stripwereld én het imago van Haarlem als cultuurstad.”
Pimpel Strip zei:
“De strip wordt door velen niet serieus genomen. Ook vaak niet door de makers zelf die slechte of idiote, onbegrijpelijke verhalen de wereld insturen. Hierdoor is de strip in een kwaad daglicht komen te staan. Maar zoals tegenover kunstschilder de kladschilder staat, is er tegenover de stripmaker de pulpfabrikant. Dat verschil zou eens wat meer naar voren moeten komen. Joost beijvert de erkenning van de strip wereldwijd als volwaardige kunst-uitingsvorm.”
Aimée Terburg:
“Joost Pollmann heeft niet alleen het beeldverhaal en de beeldverhaalmakers op de serieuze kaart gezet in Nederland en daarbuiten maar ook Haarlem. Haarlem en de Stripdagen zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en de Haarlemse Stripdagen zijn internationaal bekend. De kunstprijs ‘De Olifant’ is een mooie manier om Joost Pollmann hiervoor te bedanken.”
Mijn erkentelijkheid is groot! Wie nog wil stemmen (tot 18 mei), kan terecht op http://lezersactie.hdci.nl/forms/_olifant_2014
Recente reacties